Gebruik ik supplementen nu ik bezig ben met Personal Body Plan?

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten (als je mijn blog en/of Instagramaccount volgt) ben ik na de geboorte van Noud weer begonnen met Personal Body Plan. Momenteel ben ik zo’n 16 weken bezig met het Personal Mommy Plan.

Vorig jaar volgde ik een ander programma van Personal Body Plan, ik at toen erg slecht (eigenlijk voornamelijk tosti’s en chips) en wilde graag leren hoe ik een goede balans kon vinden in mijn maaltijden. Dat weet ik nu! Nu volg ik het Personal Mommy Plan, omdat ik mijn zwangerschapskilo’s op een verantwoorde manier kwijt wil raken. Daarnaast wil ik heel graag dat mijn lichaam zich weer helemaal herstelt en wilde ik niet zomaar de sportschool induiken om aan de gewichten te gaan hangen. Ik volg nu een op maat gemaakt trainingsschema, waar ik (al zeg ik het zelf!) goede resultaten mee behaal. Ik merk dat ik weer sterker wordt en dat ook mijn buikspieren weer enigszins terug beginnen te komen. Ik wil er graag nog een paar kilo van af, dan voel ik me weer op mijn gemak in mijn lichaam! Dat klinkt voor velen oppervlakkig, ik weet het. Maar voor mij is het belangrijk dat ik een lichaam heb waar ik me gelukkig in voel. Dat ik kleren aan kan trekken die gewoon gelijk lekker zitten en dat ik niet hoef na te denken welke shirtjes het meest mijn breder geworden heupen bedekken. Ik ben er bijna!

Als je wilt afvallen is het erg belangrijk om veel eiwitten binnen te krijgen. Als je wilt afvallen wil je natuurlijk vet verbranden en geen spieren. Door genoeg eiwitten te eten, behoudt je je spieren! En spieren verbranden vet. Bovendien zorgen eiwitten voor een langer verzadigd gevoel. Ik probeer er daarom iedere dag voor te zorgen dat ik genoeg eiwitten binnen krijg. Ik ontbijt vaak met Skyr of Protein Yoghurt, zo begin ik mijn dag al met een hele lading eiwitten. Dit zorgt er ook voor dat ik niet voor 10 uur al een hele zak snoep heb leeggegeten trouwens. Tussendoor neem ik vaak een eiwitreep (waar ik voorheen Liga of Sultana at). En ja, soms ook wel 2. Ze zijn ook gewoon erg lekker haha. En makkelijk, ik heb er altijd wel 1 of 2 in mijn tas zitten. Zo zorg ik ervoor dat ik gedurende de dag voldoende eiwitten binnenkrijg.

MULTIVITAMINE?

Een multivitaminen bevat meestal een combinatie van vitaminen, mineralen en spoorelementen. Die 3 netgenoemde zijn essentiele nutrienten die in voeding aanwezig zijn. Je hebt ze nodig voor je weerstand, voor de groei, het herstel en het functioneren van je lichaam. Een chronish tekort aan één of meerdere vitamines kan leiden tot vermoeidheid of lusteloosheid. En daar zit je niet op te wachten! Als je zwanger bent en/of borstvoeding geeft zijn er speciale vitamines die je kan slikken. De hoeveelheid daarvan is precies zo dat je er precies genoeg (en zeker niet teveel!) van binnenkrijgt!

Je lichaam kan de meeste vitaminen, mineralen en spoorelementen niet zelf aanmaken en moet deze via voeding binnenkrijgen. Daarom is voeding dus zo belangrijk! Wanneer je gevarieered eet (én de juiste producten kiest) dan zou je voldoende vitaminen binnen moeten krijgen. Tijdens frituren, bakken, koken en braden gaan veel vitamines verloren. Daarnaast is het zo dat (wanneer je aan het afvallen bent) je automatisch ook een mindere inname van voedingsmiddelen hebt (je eet nou eenmaal minder) en dus ook minder vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Het slikken van multivitamine kan hierom een goede aanvulling zijn.

OMEGA 3

Omega 3 is een essentieel vetzuur. Je lichaam kan dit niet zelf aanmaken. Bronnen zijn bijvoorbeeld lijnzaad, walnoten en sojabonen. En ook jij hebt vast wel eens gehoord dat het goed is om eens per week vette vis te eten? Ik wel…al lukt me dat niet. Sushi gaat er iedere dag wel in, maar verder ben ik niet zo heel gek op vis. Garnalen en zalm, daar houdt het bij wel mee op! Als het jou (net als heel veel Nederlanders!) niet lukt om één keer per week vette vis te eten, dan is het verstandig om een omega 3 supplement aan te schaffen. Daarvoor hoef je niet stad en land af te zoeken, deze zijn gewoon te koop bij Holland & Barrett. Zij hebben een heel groot assortiment aan voedingssupplementen. Bovendien kun je voor een duidelijke uitleg van de producten altijd terecht bij één van de vele winkels. Het personeel dat daar werkt beschikt over veel kennis en kunnen je goed op weg helpen.

Ik heb tijdens mijn zwangerschap iedere dag speciale multivitamine geslikt, maar ben daar toen Noud geboren is mee gestopt. Ik probeer gevarieerd en gezond te eten, maar ik gok dat zodra de winter eraan komt ik wel wat extra vitamines kan gebruiken. Ik merk dat mijn weerstand dan namelijk echt een stuk lager is. En het zou ook wel eens leuk zijn om zonder griep de winter door te komen! 😉

Gebruik jij supplementen en/of multivitamine? Laat het gerust weten in de comments!
*

Volg:

Comments

  1. 10 oktober 2018 / 22:44

    Ah wat een fijne tips. je hebt er een goed artikel van gemaakt, succes

  2. chucky1012
    5 oktober 2018 / 08:21

    Goed artikel met fijne tips!

    Xoxo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge